Zatrucia

Zatrucia u psów i kotów – jak uchronić swojego pupila

W naszych domach znajduje się dużo substancji, które stanowią potencjalne źródło zagrożenia dla ukochanych czworonogów. Są wśród nich:

-środki chemiczne

-rośliny ozdobne

-leki

-czekolada

-zasilana bateriami zabawka itp.

Wszystkie one mogą być przyczyną szeregu przykrych objawów, a nawet zagrażać życiu psa czy kota. Poniżej prezentujemy przykłady substancji niebezpiecznych dla zdrowia naszych pupili.

Leki

Jak pokazują nasze doświadczenia najczęstszą przyczyną zatruć lekami jest podawanie zwierzakom środków przeznaczonych dla ludzi bez konsultacji z lekarzem weterynarii. Należy pamiętać o tym, że nasi najmilsi mają wielokrotnie niższą wagę od nas, więc nawet podanie „małej” tabletki może być równoznaczne z przedawkowaniem. Ponadto metabolizm leków u ludzi i zwierząt różni się znacznie i z tego powodu pewne leki są bardzo toksyczne dla psów i kotów, podczas gdy my możemy je bezpiecznie stosować.

Najczęściej na pilną interwencję lekarską zgłaszają się właściciele, którzy swoim zwierzakom podawali ludzkie leki przeciwbólowe , takie jak PARACETAMOL, IBUPROFEN , DIKLOFENAK czy NAPROXEN.

Po ich podaniu występują:

- intensywne wymioty, często z dużą ilością krwi

-ślinotok

-silna biegunka

-osłabienie.

Przy wysokich dawkach może dojść do trwałego uszkodzenia narządów wewnętrznych. Popularny ibuprofen może wywołać ostrą niewydolność nerek, a paracetamol stanowi poważne zagrożenie dla kotów, wywołując u nich silną anemię, żółtaczkę i uszkodzenia wątroby, a także objawy neurologiczne.

Już 1-2 standardowe tabletki ibuprofenu mogą wywołać pierwsze objawy u małego psiaka, a zjedzenie całego opakowania zagraża jego życiu! Podobnie 1 tabletka paracetamolu wywoła silne objawy ze strony układu pokarmowego u kota, a większa ich ilość może być potencjalnie śmiertelna!

Co ważne różne rasy psów reagują w odmienny sposób na dany środek leczniczy, np. owczarki collie i pokrewne rasy są szczególnie wrażliwe na loperamid stosowany często przeciw biegunkom.

Należy też zawsze przestrzegać zaleceń producentów środków zabezpieczających przeciw pchłom i kleszczom, ponieważ część środków stosowanych u psów może być silnie toksyczna u kotów.

Drugą przyczyną zatruć jest zjedzenie przez zwierzaka leków pozostawionych w domu w zasięgu psich czy kocich zębów. Zdarzają się przypadki zjedzenia przez pupila środków nasennych czy uspokajających, co powoduje zaburzenia równowagi i ospałość, a przy dużej ilości także zaburzenia oddychania.

Przed podaniem jakichkolwiek leków dla bezpieczeństwa czworonogów należy zawsze skonsultować się z lekarzem weterynarii!

Środki chemiczne

Również wiele środków chemicznych używanych w domu i jego otoczeniu jest zagrożeniem dla zwierząt.

Substancje myjące i dezynfekujące mogą być przyczyną silnych podrażnień zarówno przy kontakcie zwierzaka z czyszczoną powierzchnią, jak i po wypiciu płynu.

Powodują one:

-zaczerwienienie skóry

-podrażnienia i owrzodzenia jamy ustnej

-nadmierne ślinienie

-wymioty

-silny ból brzucha

-duszności i przyspieszony oddech w przypadku wdychania oparów.

Szczególnie niebezpieczne są wysoko skoncentrowane preparaty – te mogą wywołać nawet poparzenia chemiczne.

Nawozy i środki chwastobójcze czy też środki zwalczające owady i mięczaki obok wyżej wymienionych objawów wynikających z podrażnienia tkanek, mogą powodować objawy neurologiczne, takie jak nadmierne pobudzenie, dezorientacja, drżenia mięśni i drgawki. Niebezpieczne są trutki przeciw gryzoniom, których działanie opiera się na zaburzeniu mechanizmów krzepnięcia krwi. Rzadko dają one natychmiastowe objawy, ale bez podania odpowiedniego antidotum w czasie 1-3 tygodni od spożycia trutki pojawiają się u zwierząt intensywne krwawienia z miejsc zranienia, śluzówek, a także krwotoki wewnętrzne.

Zdarzają się zatrucia glikolem etylenowym (słodki smak!), który jest składnikiem płynów do chłodnic, odmrażaczy czy płynów do zmywania szyb. Już 60ml płynu wypitego przez 10kg psiaka może spowodować silne objawy zatrucia oraz poważne uszkodzenie nerek zwierzęcia. Także wszelkie rozpuszczalniki i produkty naftowe wywołują zaburzenia oddechowe przy inhalacji, objawy pokarmowe czy podrażnienia skóry przy bezpośrednim kontakcie.

Zagrożeniem są tubki z klejami cyjanoakrylowymi typu Super-Glue, chętnie rozgryzane przez psy czy piloty i inne urządzenia wyposażone w baterie, które po rozgryzieniu uwalniają silne kwasy.

Rośliny

Ozdobne kwiaty doniczkowe powszechnie obecne w mieszkaniach, na balkonach czy w ogrodach są niebezpieczeństwem czyhającym a zarazem wabiących nasze zwierzaki. Wzbudzają zainteresowanie zarówno u roślinożernych gryzoni (świnki morskie, szynszyle, króliki) jak i u czworonożnych domowych mięsożerców.

Substancje toksyczne występujące w roślinach to:

-nierozpuszczalne szczawiany wapnia (wyst. filodendron, anturium)

-glikozydy (aloes, hortensja)

-żywice (kroton, gwiazda betlejemska)

-saponiny triterpenowe (cyklamen tzw. prymulka, bluszcz pospolity)

Objawy zatruć:

-zaczerwienienie błon śluzowych, obrzęk, nadmierne ślinienie, bolesność języka, pokrzywka, problemy z przełykaniem

-łzawienie, zapalenie spojówek

-zaburzenia żołądkowo-jelitowe: wymioty, biegunka, krwawienia z przewodu pokarmowego

-ból brzucha

-drżenia mięśni

-depresja ośrodkowego układu nerwowego

-zaburzenia pracy serca (bradykardia, arytmia)

-porażenie układu oddechowego, doprowadzające do śmierci zwierzęcia.

Czekolada

Zawarta w czekoladzie (a konkretniej w ziarnach kakao i jego produktach) teobromina – spożyta w dużych ilościach powoduje u zwierząt uporczywe wymioty, ból brzucha, pobudzenie, sztywność i drżenia mięśni aż po konwulsje, a zaburzenia krążenia takie jak zawał mięśnia sercowego czy arytmia mogą doprowadzić do śmierci. Szczególnie niebezpieczna jest gorzka czekolada; spożycie jednej tabliczki

przez średniej wielkości psa może być potencjalnie śmiertelne, a wielokrotnie mniejsze ilości powodują już silne objawy.

W przypadku podejrzenia zatrucia właściciel powinien jak najszybciej udać się do kliniki weterynaryjnej gdzie lekarz weterynarii udzieli zwierzakowi fachowej pomocy!

Opracowanie:

lek.wet. Małgorzata Gafka

lek.wet. Malwina Sęder

Komentowanie jest wyłączone